Esquina donde fue asesinado el Archiduque |
Mezqquita Gazi Husrev Beg |
Sinagoga |
esperanza sigue siendo un espejo y una clave para entender los dilemas de Occidente y la necesidad de diálogo -con sus riesgos y límites- para poder superarlos. Así lo demuestra el delicado equilibrio alcanzado en los Acuerdos de Dayton (1995) y hasta la propia personalidad del sobrino del Emperador Francisco José. El Archiduque, de hecho, era un hombre crítico de la ortodoxia aristocrática y proclive a la reforma del Imperio. No fue su rigidez sino su tolerancia lo que despertó el recelo de los extremistas.
El museo erigido a pocos metros del sitio del atentado expone las armas asesinas y dos módicas imágenes del Archiduque y su esposa: dos muñecos guiñolescos…casi dos pobres marionetas que nos observan como una metáfora de la fragilidad de la voluntad de los hombres frente a los poderosos vientos de la historia que han soplado con rigor sobre la hermosa ciudad de Sarajevo.
Sarajevo, 11. marta, Početak i kraj
XX. vijeka (Putovanje po Balkanu I)
Na jednom uglu u Sarajevu diskretna ploča podsjeća da je 28. juna 1914.
upravo na tom mjestu mladi Gavrilo Princip ubio nadvojvodu Franju Ferdinanda i
time pokrenuo paklenu mašineriju vojnih saveza, ekstremnih nacionalizama i
neriješenih konflikata što bi rezultiralo, nekoliko sedmica kasnije, Prvim
svjetskim ratom. Na taj je način započeo tzv. „Kratki XX. vijek“ koji je prema
historičaru Eriku Hobsbaumu završio padom Sovjetskog Saveza 1991. godine.
Novo doba poslije Hladnog rata bi započelo Ratom u Bosni i Hercegovini čija
će najduža epizoda - opsada Sarajeva (1992.-1996.) - ostaviti duboke tragove na
zgradama i dušama stanovnika „Evropskog Jeruzalema“.
Broj džamija, pravoslavnih i katoličkih crkava te sinagoga koje se nalaze u
centru grada svjedoče da je ovo mjesto jedinstveno, da su u njemu te velike
svjetske religije razvile svoja najhumanističnija učenja svojih vlastitih
vjerovanja te da su znale mirno suživjeti. U XVI. vijeku Otomansko carstvo je
pružilo utočište u Sarajevu sefardskim Jevrejima koji su bili protjerani iz
Pirinejskog poluotoka. Jasno, terorizam napada toleranciju -svoju ideološku
suprotnost - te se 85% Jevreja Sarajeva našlo među prvim žrtvama Holokausta.
Sarajevo, sa svojim pogledom pun boli, gostoprimstva i nade, i dalje je
odraz i ključ za razumijevanje dilema Zapada i potrebe za dijalogom - s
rizicima i ograničenjima - za njihovo rješavanje. Tako to dokazuje osjetljiva
ravnoteža uspostavljena Dejtonskim mirovnim sporazumom (1995.) te čak ličnost
nećaka cara Franje Josipa. Nadvojvoda je bio kritičar ortodoksne aristokratije
i težio je reformi Carstva. Nije bila njegova čvrstoća već njegova tolerancija
to što je probudilo nepovjerenje ekstremista.
Muzej podignut nekoliko metara od mjesta atentata prikazuje smrtonosno
oružje i dva skromna prikaza nadvojvode i njegove supruge: dvije lutke...skoro
pa dvije tužne marionete koje nas promatraju kao metafora o krhkosti volje
čovjeka pred moćnim vjetrovima historije koji su snažno puhali nad ovim krasnim
gradom.
Claudio, mis sinceras felicitaciones, no sólo por tu nuevo destino y la responsabilidad que entraña, sino por este blog, excelente vehículo de comunicación. Tu pluma es clara y diáfana, y deja ver al profesional, pero también al hombre, con recuerdos e impronta personal.
ResponderEliminarLos mejores augurios, de todo corazón.